poniedziałek, 19 września 2011

Pełnoziarniste ciasto ze śliwkami i kokosową kruszonką

Pełnoziarniste wcale nie oznacza dietetyczne i niesmaczne.
Kiedy pierwszy raz spróbowałam takie ciasto byłam mile zaskoczona jego lekkością.
Choć nie przepadam za słodkimi wypiekami, ciasta drożdżowego nie odmawiam ;)
Postanowiłam poeksperymentować z mąką orkiszową z pełnego przemiału.
Efektem owych eksperymentów jest bogate w smaku ciasto drożdżowe,
które piekę z różnymi sezonowymi owocami i zawsze dużą ilością kruszonki.
Dzisiaj wersja ze śliwkami i kruszonką delikatnie kokosową.




Pełnoziarniste ciasto ze śliwkami

ciasto
500 g pełnoziarnistej mąki orkiszowej
1 łyżeczka drożdży
70 g nierafinowanego brązowego cukru
3 jajka
100 ml mleka
150 g masła
szczypta soli

0,5 kg śliwek węgierek

kruszonka
150 g mąki pszennej typ 500
100 g masła
100 g nierafinowanego brązowego cukru
50 g wiórków kokosowych

Ciasto:
Mleko z masłem lekko podgrzać do momentu aż masło się rozpuści.
Suche składniki połączyć, dodać mleko z masłem oraz jajka.
Wyrabiać ( ja wyrabiam mikserem)  około 10 minut.
Początkowo ciasto jest bardzo luźne, ale z czasem robi się bardziej elastyczne
i zaczyna odchodzić od ścianek naczynia, w którym je wyrabiamy.
Następnie ciasto przykryć i odstawić w ciepłe miejsce aby podwoiło swoją objętość.
Zajmuje to około 1-1,5 godziny.

Kruszonka:
Mąkę, cukier i wiórki wymieszać.
Masło roztopić w rondelku i gorącym zalać pozostałe składniki.
Mieszać do uzyskania konsystencji kruszonki.

Wyrośnięte ciasno przełożyć na blachę formując prostokąt o grubości 1cm.
Na wierzchu ułożyć połówki śliwek, przekrojoną stroną do góry.
Posypać kruszonką. Ostawić na 30 minut do wyrośnięcia.
Piec 30-35 minut w piekarniku rozgrzanym do 180°C.
Przed wyjęciem sprawdzić patyczkiem czy ciasto jest upieczone w środku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz